Lediga jobb som Kommunhandläggare i Borlänge

Se lediga jobb som Kommunhandläggare i Borlänge. Genom att välja en specifik arbetsgivare kan du även välja att se alla jobb i Borlänge som finns hos arbetsgivaren.

Överförmyndarhandläggare

Ansök    Apr 3    Borlänge kommun    Kommunhandläggare
Överförmyndare i samverkan är en obligatorisk kommunal tillsynsmyndighet som rekryterar, utbildar och utövar tillsyn över förmyndare, gode män och förvaltare. Överförmyndare i samverkan består av sex samverkanskommuner, Falun, Borlänge, Ludvika, Smedjebacken, Gagnef och Säter. Genom samverkan har man bildat en gemensam nämnd och överförmyndarorganisation med kontor i Borlänge. Verksamheten består av tretton tjänstemän, överförmyndarhandläggare, rekrytering... Visa mer
Överförmyndare i samverkan är en obligatorisk kommunal tillsynsmyndighet som rekryterar, utbildar och utövar tillsyn över förmyndare, gode män och förvaltare. Överförmyndare i samverkan består av sex samverkanskommuner, Falun, Borlänge, Ludvika, Smedjebacken, Gagnef och Säter. Genom samverkan har man bildat en gemensam nämnd och överförmyndarorganisation med kontor i Borlänge. Verksamheten består av tretton tjänstemän, överförmyndarhandläggare, rekryteringshandläggare chef och jurist.

Självklart lockar vår värdegrund dig!
- Jag finns här för Borlängebon
- Jag gillar utmaningar
- Jag möter varje människa med öppenhet



ARBETSUPPGIFTER
I rollen som överförmyndarhandläggare kommer du att arbeta med att utöva tillsyn över gode män, förvaltare och förmyndares uppdrag. Du arbetar med att utreda ansökningar och anmälningar om behov av god man eller förvaltare samt företräda nämnden i tingsrätten. Du kommer även att skriva fram och föredra ärenden inför överförmyndarnämnden. Som överförmyndarhandläggare fattar du beslut i tillståndsärenden och granskar redovisningshandlingar samt håller i utbildningar och informationsträffar.
Allt arbete sker i samarbete med dina kollegor på överförmyndarkontoret.

Kontaktytorna är många bland annat tingsrätten, socialtjänst, banker och myndigheter privatpersoner med flera .

På överförmyndarkontoret arbetar vi kontinuerligt med att utveckla verksamheten. Just nu är vi inne i en digitaliseringsresa och arbetar ständigt med att öka nyttjandegraden av verksamhetssystemet samt ökat användande av tillhörande e-tjänst hos ställföreträdarna för en effektivare handläggning. I det arbetet är din insats viktig.

KVALIFIKATIONER
Vi ser att du som söker har en fullgjord högskole-/universitetsutbildning företrädelsevis inom samhällskunskap juridik eller ekonomi. Utbildningen ger nödvändiga kunskaper inom relevant metodik och ämnesområdet. Du som söker har erfarenhet av offentlig förvaltning. Som överförmyndarhandläggare fattar du många beslut på egen hand i enlighet med delegationsordningen. Erfarenhet av beslutsfattande är därför ett krav. Granskning av redovisningshandlingar ingår i arbetsuppgifterna. Erfarenhet och fallenhet för granskning av ekonomi är meriterande för tjänsten. Det är även meriterande om du har en juridisk översiktskurs. Du som söker har mycket goda kunskaper i svenska språket då du som Överformyndarehandläggare skall kunna utrycka dig tydligt i utredningar och skrivelser och i kommunikation utåt
Då vi är en samverkan mellan sex kommuner är det bra om du har körkort då möten och utbildningar hålls i dom olika kommunerna under året


Vi ser att du som söker är serviceinriktad, noggrann och god förmåga att samarbeta både med kollegor men även externa aktörer. Du är initiativtagande, och är inte rädd för att ta dig an nya utmaningar.

ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Borlänge kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan via länken digitalt och inte på annat sätt.

Välkommen med din ansökan!

ANNONSSÄLJARE OCH KANDIDATFÖRMEDLINGSFÖRETAG UNDANBEDES VÄNLIGT OCH BESTÄMT!

Om du har frågor om registreringen av din ansökan, kontakta Vismas telefonsupport på tel 0771-693 693. Visa mindre

Arbetsmarknadshandläggare till AMI ESF projekt

Ansök    Jul 3    Borlänge kommun    Kommunhandläggare
Arbetsmarknads- och integrationsenheten (AMI) ansvarar för alla arbetsmarknadsåtgärder inom kommunens arbetsgivarområde för att stimulera sysselsättningen och motverka arbetslöshet i kommunen. Arbetsmarknads- och Integrationsenheten uppdrag är att lotsa, föra dialog med och ge stöd till Borlängebor om deras väg till egen försörjning. Vi arbetar strategiskt och gränsöverskridande med kommunens förvaltningar, Arbetsförmedlingen, näringslivet med flera. Vi u... Visa mer
Arbetsmarknads- och integrationsenheten (AMI) ansvarar för alla arbetsmarknadsåtgärder inom kommunens arbetsgivarområde för att stimulera sysselsättningen och motverka arbetslöshet i kommunen.
Arbetsmarknads- och Integrationsenheten uppdrag är att lotsa, föra dialog med och ge stöd till Borlängebor om deras väg till egen försörjning. Vi arbetar strategiskt och gränsöverskridande med kommunens förvaltningar, Arbetsförmedlingen, näringslivet med flera. Vi utvecklar våra metoder och insatser även i projektform med extern finansiering från bl.a. ESF, Europeiska Sociala Fonden.

För att lyckas med vårt uppdrag behöver vi både vara lyhörda inför arbetsmarknadens behov och för den enskilda människans förutsättningar.

Borlänge kommuns gemensamma värdegrund är ett viktigt verktyg i enhetens arbete och vi arbetar ständigt med att till leva upp till den och vad den innebär i det dagliga arbetet:
* Jag finns här för Borlängebon
* Jag gillar utmaningar
* Jag möter varje människa med öppenhet

ARBETSUPPGIFTER
Tjänsten är kopplad till det treåriga projektet EgenmaktsArenan Dalarna med finansiering från ESF med start sept. 2024. Deltagande kommuner är Borlänge, Falun, Ludvika samt Leksand och Rättvik. Tjänsten berör enbart Borlänge kommuns del i projektet. Målgruppen
för projektet är försörjningsstödstagare som inte är inskrivna på Arbetsförmedlingen och behöver stöd med anpassade insatser för att göra stegförflyttningar till arbete eller reguljära studier. Projektaktiviteterna i Borlänge kommer att ske i samverkan mellan AMI (Arbetsmarknad och Integration) och Kultur och Fritid med Fritidsbanken som bas.

Du kommer att arbeta bl.a. med
- mottagande och kartläggning av nya deltagare,
- gruppaktiviteter ihop med Fritidsbankens projekthandledare samt handledare från övriga enheter inom Kultur och Fritid
- uppföljning av deltagarna på sina respektive aktiviteter
- planering för nästa steg och individuella samtal

Ditt arbete består i att stötta, vägleda och motivera Borlängebon till arbete eller studier och att hitta sin väg mot egen försörjning.
Du ska utifrån individens förutsättningar, förmågor och framtida mål, ge stöd och vägledning att närma sig arbetsmarknaden genom stegförflyttningar.
Arbetet innehåller sedvanliga arbetsuppgifter för en arbetsmarknadshandläggare såsom kartläggning, stöd till handlingsplan för egna mål, uppföljningsarbete, kunskap om olika utbildningsvägar och om arbetsmarknadens kompetensförsörjningsbehov.

Du ska arbeta motiverande och lösningsfokuserat för progression framåt hos individen.
Administration i form av dokumentation i vårt ärendehanteringssystem VIVA samt planering.
Arbetsuppgifterna kan variera över tid utifrån uppdrag och behov inom verksamheten och på arbetsmarknaden. Vi arbetar utvecklingsorienterat och förändringsinriktat för att anpassa oss efter omvärldens behov.

KVALIFIKATIONER

Du har högskoleutbildning med examen om minst 180 hp mot inriktning som exempelvis socialt-, samhällsvetenskapligt-, beteendevetenskapligt- eller folkhälsovetenskapligt arbete eller annan relevant utbildning som arbetsgivaren bedömer lämplig.
Du har goda kunskaper om arbetsmarknaden och de villkor som ställs i arbetslivet.
Du har erfarenhet från arbete inom arbetsmarknadspolitisk verksamhet liksom av att arbeta stödjande, coachande och vägledande med deltagaren i fokus för att snabbt komma in i arbetet med handläggningen. Du har god dokumentationsvana och har en mycket god och tydlig kommunikation med deltagare på svenska.
Körkort är ett krav för att kunna genomföra uppföljningsbesök.

Det är meriterande om du har utbildning i MI (motiverande samtal) lösningsfokuserat förhållningssätt och 7TJUGO.

Som person söker vi dig som har god samarbetsförmåga, tydlig och god kommunikation och van att skapa och upprätthålla goda relationer och har kunskap om och förståelse för målgruppens behov av flexibla individanpassade lösningar.
Vi vill att du bemöter andra med positiv grundsyn, har förmågan att inspirera och engagera, och har ett prestigelöst förhållningssätt.
Du är van att sätta upp mål och har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter och värdesätter olikheter och förstår hur bakgrund, kultur och grupptillhörighet påverkar en själv och andra. Du arbetar lösningsfokuserat och kan se möjligheter när du ställs inför nya utmaningar och drivs av en vilja att fortlöpande arbeta för utveckling av verksamheten i samarbete med kollegor.

Urval och intervjuer kan komma att ske löpnade under ansökningstiden så skicka in din ansökan redan idag.

ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Borlänge kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan via länken digitalt och inte på annat sätt.

Välkommen med din ansökan!

ANNONSSÄLJARE OCH KANDIDATFÖRMEDLINGSFÖRETAG UNDANBEDES VÄNLIGT OCH BESTÄMT! Visa mindre

Överförmyndarhandläggare

Ansök    Dec 12    Borlänge kommun    Kommunhandläggare
Överförmyndare i samverkan är en obligatorisk kommunal tillsynsmyndighet som rekryterar, utbildar och utövar tillsyn över förmyndare, gode män och förvaltare. Överförmyndare i samverkan består av sex samverkanskommuner, Falun, Borlänge, Ludvika, Smedjebacken, Gagnef och Säter. Genom samverkan har man bildat en gemensam nämnd och överförmyndarorganisation med kontor i Borlänge. Verksamheten består av tolv tjänstemän, överförmyndarhandläggare, rekryteringsha... Visa mer
Överförmyndare i samverkan är en obligatorisk kommunal tillsynsmyndighet som rekryterar, utbildar och utövar tillsyn över förmyndare, gode män och förvaltare. Överförmyndare i samverkan består av sex samverkanskommuner, Falun, Borlänge, Ludvika, Smedjebacken, Gagnef och Säter. Genom samverkan har man bildat en gemensam nämnd och överförmyndarorganisation med kontor i Borlänge. Verksamheten består av tolv tjänstemän, överförmyndarhandläggare, rekryteringshandläggare chef och jurist.

Självklart lockar vår värdegrund dig!
- Jag finns här för Borlängebon
- Jag gillar utmaningar
- Jag möter varje människa med öppenhet

ARBETSUPPGIFTER
I rollen som överförmyndarhandläggare kommer du att arbeta med att utöva tillsyn över gode män, förvaltare och förmyndares uppdrag. Du arbetar med att utreda ansökningar och anmälningar om behov av god man eller förvaltare samt företräda nämnden i tingsrätten. Du kommer även att skriva fram och föredra ärenden inför överförmyndarnämnden. Som överförmyndarhandläggare fattar du beslut i tillståndsärenden och granskar redovisningshandlingar samt håller i utbildningar och informationsträffar.
Allt arbete sker i samarbete med dina kollegor på överförmyndarkontoret.

Kontaktytorna är många bland annat tingsrätten, socialtjänst, banker och myndigheter privatpersoner med flera .

På överförmyndarkontoret arbetar vi kontinuerligt med att utveckla verksamheten. Just nu är vi inne i en digitaliseringsresa och arbetar ständigt med att öka nyttjandegraden av verksamhetssystemet samt ökat användande av tillhörande e-tjänst hos ställföreträdarna för en effektivare handläggning. I det arbetet är din insats viktig.

KVALIFIKATIONER
Vi ser att du som söker har en fullgjord högskole-/universitetsutbildning företrädelsevis inom samhällskunskap juridik eller ekonomi. Utbildningen ger nödvändiga kunskaper inom relevant metodik och ämnesområdet. Det är även meriterande om du har utbildning inom offentlig rätt eller juridiska kurser. Du som söker har erfarenhet av offentlig förvaltning Offentlig förvaltning skiljer sig mycket från näringslivet, förförståelse för detta krävs.
Du som söker har mycket goda kunskaper i svenska språket då du som Överformyndarehandläggare skall kunna utrycka dig tydligt i utredningar och skrivelser och i kommunikation utåt
Då vi är en samverkan mellan sex kommuner är det bra om du har körkort då möten och utbildningar hålls i dom olika kommunerna under året.

Som person ser vi att du behöver vara en problemlösare som kan analysera situationer och ser till helheten på ett effektivt sätt. Det är viktigt att vi har ett kundfokus och arbetar utifrån hur mottagaren kommer att påverkas. Du förhåller dig positiv i förändrade situationer och kan arbeta konstruktivt även under press. Vidare ser vi att det är viktigt att du har ett gott samarbete och lätt kan hantera nya relationer.

ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Borlänge kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan via länken digitalt och inte på annat sätt.

Välkommen med din ansökan!

ANNONSSÄLJARE OCH KANDIDATFÖRMEDLINGSFÖRETAG UNDANBEDES VÄNLIGT OCH BESTÄMT!

Om du har frågor om registreringen av din ansökan, kontakta Vismas telefonsupport på tel 0771-693 693. Visa mindre

Trafikhandläggare

Ansök    Jan 21    Borlänge kommun    Kommunhandläggare
Vill du arbeta i en stad under förändring, just nu händer det mycket i Borlänge. Som trafikhandläggare hos oss kommer du vara en del i vår trafikgrupp som jobbar med att förvalta och utveckla transportsystemet i Borlänge. Som stad befinner Borlänge sig i ett mycket spännande skede i samhällsbyggandet, där vi bygger allt från parker och gator till skolor och bostäder. Samtidigt planerar vi på översiktlig nivå för framtiden, Borlänge växer helt enkelt! Tjä... Visa mer
Vill du arbeta i en stad under förändring, just nu händer det mycket i Borlänge. Som trafikhandläggare hos oss kommer du vara en del i vår trafikgrupp som jobbar med att förvalta och utveckla transportsystemet i Borlänge.

Som stad befinner Borlänge sig i ett mycket spännande skede i samhällsbyggandet, där vi bygger allt från parker och gator till skolor och bostäder. Samtidigt planerar vi på översiktlig nivå för framtiden, Borlänge växer helt enkelt!

Tjänsten som trafikhandläggare är placerad på plan- och markkontoret, tillhörande samhällsbyggnadssektorn. I rollen som trafikhandläggare kommer du vara en del i stadsmiljöenheten och svara direkt till kommunens stadsmiljöchef. Du kommer arbeta nära andra delar av kontoret, men även ha mycket samarbeten med övriga kommunkoncernen, näringslivet, myndigheter och andra aktörer samt givetvis Borlängeborna på olika vis.

Vi ser det som en självklarhet att vår värdegrund lockar även dig, den lyder:
- Jag finns här för Borlängebon
- Jag gillar utmaningar
- Jag möter varje människa med öppenhet

Borlänge kommun värnar om alla Borlängebor vi möter i vår arbetsvardag samt våra anställda. Vi ser gärna att du som söker arbete hos oss är vaccinerad mot covid-19.

ARBETSUPPGIFTER
Som trafikhandläggare hos oss kommer dina arbetsuppgifter spänna över ett brett område kopplat till trafik och infrastruktur. Trafikhandläggaren har många kontakter och samarbeten såväl externt, med medborgare, politiker, konsulter, entreprenörer, och myndigheter, som internt med andra avdelningar inom kommunen. I rollen kommer du ansvara för myndighetsutövning med koppling till trafik, gator och allmän plats.

Arbetsuppgifterna inkluderar bl a handläggning och utredning av trafikjuridiska frågor enligt trafikförordningen, till exempel tillståndsärenden, transportdispenser, upplåtelse av offentlig plats, parkeringstillstånd för rörelsehindrad mm. Andra arbetsuppgifter som kan förekomma gäller lokala trafikföreskrifter, trafikanordningsplaner, remissyttranden inom trafikområdet etc.

I rollen kommer du att arbeta både självständigt och i grupp. I arbetsuppgifterna ingår också att inom trafikområdet svara på frågor, ge information och ta emot synpunkter från myndigheter, fastighetsägare, företag, allmänhet med flera.

KVALIFIKATIONER
Du har en lämplig akademisk utbildning/YH-utbildning eller några års arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig och lämplig. Vi ser gärna att du har tidigare erfarenhet inom trafikfrågor och myndighetsutövning inom offentlig verksamhet.

Som person är du noggrann och har god samarbetsförmåga. Du är driven och duktig på att skapa effektivitet i ditt arbete med förmåga att självständigt kunna utreda och analysera uppgifter inom ditt uppdrag.

Du har god analytisk och kreativ förmåga för att utifrån gällande lagar och regelverk kunna vrida och vända på frågor för att hitta rätt åtgärder. Du samverkar gärna med många olika parter, både internt och externt. Du är duktig på att anpassa din kommunikation beroende på situation och du kan på ett tydligt sätt kommunicera beslut, regelverk eller andra ställningstaganden gentemot de människor du möter i arbetet.

Du har mycket goda kunskaper i svenska, både i tal och skrift.

B-körkort är ett krav för tjänsten.

ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Borlänge kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan via länken digitalt och inte på annat sätt.

Välkommen med din ansökan!

ANNONSSÄLJARE OCH KANDIDATFÖRMEDLINGSFÖRETAG UNDANBEDES VÄNLIGT OCH BESTÄMT!

Om du har frågor om registreringen av din ansökan, kontakta Vismas telefonsupport på tel 0771-693 693. Visa mindre

Kvalificerad handläggare till Gylle skola F-6

Ansök    Jun 21    Borlänge kommun    Kommunhandläggare
Vill du vara en viktig del i en helhet där trygghet, utvecklings- och förbättringsarbete är i ständigt fokus? Då är du varmt välkommen till oss på Gylle skola som är en plats där vi delar kunskap och antar utmaningar tillsammans! Gylle skola är belägen cirka fyra kilometer söder om Borlänge centrum, med goda bussförbindelser till både centrum och landsbygd. Det är en F-9 skola med cirka 880 elever. Med sitt breda upptagningsområde är Gylle skola en av Dal... Visa mer
Vill du vara en viktig del i en helhet där trygghet, utvecklings- och förbättringsarbete är i ständigt fokus? Då är du varmt välkommen till oss på Gylle skola som är en plats där vi delar kunskap och antar utmaningar tillsammans!

Gylle skola är belägen cirka fyra kilometer söder om Borlänge centrum, med goda bussförbindelser till både centrum och landsbygd. Det är en F-9 skola med cirka 880 elever. Med sitt breda upptagningsområde är Gylle skola en av Dalarnas största grundskolor. Skolan består av flera byggnader med tillhörande idrottshall och aula. Utomhusmiljön erbjuder möjlighet till olika aktiviteter, där närhet till grönområde, lekparker, fotbollsplan och ishall kompletterar verksamhetens olika behov.

Skolbyggnaden är under stor förändring, då bygget för framtidens skola är i full gång. Med fortsatt strävan efter att vara Dalarnas största grundskola och en del av den processen är att vi kommer utveckla enheten F-6 till en fyrparallell verksamhet.

På enheten F-6 arbetar cirka 75 personer. Våra personalgrupper kännetecknas av engagemang och delaktighet. Vi har starka arbetslag med hög behörighet som är organiserade utifrån årskurser. Vi befinner oss i ett spännande utvecklingsskede där stort fokus är att utveckla elevernas digitala förmåga och samtidigt fortsätta vårt viktiga arbete med att vara en läsande skola, för en ökad måluppfyllelse i samtliga ämnen.

Tillsammans vill vi skapa en trygg skola, där alla elever går ut årskurs 9 med positiv självkänsla och en stark framtidstro. Därför arbetar vi kontinuerligt med fortbildning och utveckling där fokus ligger på att alla elever ska lyckas. Vi söker därför dig som vill vara med i vår spännande process med byggnationen av framtidens skola och bidra till verksamhetens utvecklings- och förbättringsarbete.

Intervjuer kommer att ske löpande.

Borlänge kommun värnar om alla Borlängebor vi möter i vår arbetsvardag samt våra anställda. Vi ser gärna att du som söker arbete hos oss är vaccinerad mot covid-19.

Självklart lockar vår värdegrund dig!
- Jag finns här för Borlängebon
- Jag gillar utmaningar
- Jag möter varje människa med öppenhet

Kom och bli en av oss!

ARBETSUPPGIFTER
Vi söker en kvalificerad handläggare som vill vara med och utvecklas med oss på nya Gylle skola F-6.

I rollen som handläggare arbetar du nära skolledning och assisterar dem i administrativa uppgifter/ärenden. Du kommer hantera både elev- och personalärenden i olika system och behöver därför ha god kunskap och erfarenhet av att arbeta i digitala system.

Som handläggare bör du trivas med varierande arbetsuppgifter samt vara flexibel och rationell i ditt arbete. Du kommer att vara placerad på skolans expedition och får därmed en central roll i verksamhetens administration och kommunikation. Du behöver därför vara serviceinriktad och ha förmågan att hantera många arbetsuppgifter samtidigt.

Du arbetar på rektors uppdrag och det är du som tar fram och levererar underlag, rapporter, analyser, enkäter m.m. I arbetet ingår även fakturering, budgetarbete, rapportering av personalfrånvaro, skolpliktsbevakning, betygsadministration, hantering av nationella prov, dokumenthantering, post och paketmottagning, diarieföring, nyckelhantering, bussbeställning, busskortsadministration samt inköp till verksamheten.

En annan del av arbetet är vikarieanskaffning, vilket innebär att samordna verksamhetens dagliga behov av vikarier genom att ta emot personalens frånvaroanmälningar, boka samt introducera vikarier.

KVALIFIKATIONER
• Du har en relevant högskoleexamen inom HR, ekonomi eller annan utbildning som arbetsgivaren finner likvärdig.
• Du har goda kunskaper om administrativa processer inom skola/bildning
• Du arbetar självständigt, är flexibel, kan planera och prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt
• Du har en god förmåga att organisera och strukturera ditt arbete
• Du har god samarbetsförmåga och bidrar till en god arbetsmiljö på arbetsplatsen
• Du har god förmåga att ge stöd till andra samt goda kommunikativa egenskaper i tal och skrift
• Du är en problemlösare och resultatinriktad
• Du har mycket god kunskap i svenska, både skriftligt och muntligt.
• Det krävs att du har mycket goda kunskaper i Microsoft Office-paketet

Det är meriterande om du har kunskap och erfarenhet av att arbeta i Edlevo, Novaschem, Skola24, Dalatrafiks resesystem/Samres, Vikariepoolen Swedtime, Heroma, Raindance eller erfarenhet av
liknande system.

ÖVRIGT
För den som erbjuds anställning krävs enligt Lag om registerkontroll from 2001-01-01 utdrag ur Rikspolisstyrelsens belastningsregister.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Borlänge kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan via länken digitalt och inte på annat sätt.

Du som kallas på intervju ska medföra vidimerade kopior på examensbevis, tjänstgöringsintyg och om legitimation krävs, även denna.

Välkommen med din ansökan!

ANNONSSÄLJARE OCH KANDIDATFÖRMEDLINGSFÖRETAG UNDANBEDES VÄNLIGT OCH BESTÄMT!

Om du har frågor om registreringen av din ansökan, kontakta Vismas telefonsupport på tel 0771-693 693. Visa mindre

Överförmyndarhandläggare

Ansök    Mar 13    Borlänge kommun    Kommunhandläggare
Överförmyndare i samverkan Falun- Borlängeregionen består av sex samverkanskommuner, Falun, Borlänge, Ludvika, Smedjebacken, Gagnef och Säter. Genom samverkan har man bildat en gemensam nämnd och överförmyndarorganisation med kontor i Borlänge. Arbetslaget består av 11 medarbetare, handläggare, jurist, rekryterings handläggare, administratör, och chef. Överförmyndare i samverkan Falun- Borlängeregionen är en tillsynsmyndighet vars huvuduppgift är att se ... Visa mer
Överförmyndare i samverkan Falun- Borlängeregionen består av sex samverkanskommuner, Falun, Borlänge, Ludvika, Smedjebacken, Gagnef och Säter. Genom samverkan har man bildat en gemensam nämnd och överförmyndarorganisation med kontor i Borlänge. Arbetslaget består av 11 medarbetare, handläggare, jurist, rekryterings handläggare, administratör, och chef.

Överförmyndare i samverkan Falun- Borlängeregionen är en tillsynsmyndighet vars huvuduppgift är att se till att rättsförluster inte uppstår för dem som av olika anledningar inte kan förvalta sin egendom, föra sin talan och tillvarata sina rättigheter. Detta säkerställer vi genom att vi utreder hjälpbehov, rekryterar och utbildar samt utövar tillsyn över ställföreträdare, förmyndare, gode män och förvaltare.

Hos oss arbetar handläggare med olika akademisk bakgrund och kompetens vilket vi ser som en stor tillgång på arbetsplatsen då vi har en stor bredd i våra ärenden.

Självklart lockar vår värdegrund dig!
- Jag finns här för Borlängebon
- Jag gillar utmaningar
- Jag möter varje människa med öppenhet

ARBETSUPPGIFTER
Som handläggare hos oss på Överförmyndare i samverkan arbetar du för att säkerställa hög kvalité och rättssäkerhet i verksamheten. Det övergripandet syftet med verksamheten är att, utifrån föräldrabalkens bestämmelser, säkerställa att huvudmännens ekonomiska och rättsliga angelägenheter sköts på bästa sätt.

Dina arbetsuppgifter består av att självständigt handlägga ärenden, utreda hjälpbehov, fatta beslut och utöva tillsyn över ställföreträdare. En central del av tillsynen är att granska ställföreträdarnas ekonomiska förvaltning. Arbetet innebär även att föredra ärenden i nämnd och tingsrätt samt att vara ute i samverkanskommunerna och informera om verksamhetens olika delar.

KVALIFIKATIONER
För att lyckas i ditt arbete som överförmyndahandläggare är du ansvarstagande, självständig, strukturerad och analytisk.

För att säkerställa en rättssäker myndighetsutövning krävs för denna tjänst en grundläggande akademisk kompetens. Vi söker dig som har jurist-, ekonom eller socionomexamen eller annan högskoleexamen som bedöms relevant. Meriterande är om du har erfarenhet från arbete i kommunal- eller annan offentlig förvaltning, du har läst familjerätt eller har grundläggande kunskaper inom ekonomi/redovisning.

Då arbetet till stor del innefattar att skriva egna beslut och yttranden samt att föredra ärenden inför nämnd och tingsrätt är det av stor vikt att du kan uttrycka dig mycket bra, både i tal och skrift i svenska samt bra i engelska. Arbetet innebär även att vara ute i samverkanskommunerna och informera om verksamheten och träffa berörda parter av den anledningen är det bra om du är van vid att hålla presentationer.

Du är också van datoranvändare. Eftersom verksamheten just nu är inne i en förändringsresa och skapar förutsättningar för en mer digital myndighetsutövning är det meriterande om du har ett vidare intresse för IT-system och dess uppbyggnad då vi skulle kunna dra nytta av din kompetens. I den förändringsresan blir du en viktig del.

Det är en självklarhet för dig att vara hjälpsam såväl internt som externt.
Körkort är meriterande.

ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Borlänge kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan via länken digitalt och inte på annat sätt.

Välkommen med din ansökan!

ANNONSSÄLJARE OCH KANDIDATFÖRMEDLINGSFÖRETAG UNDANBEDES VÄNLIGT OCH BESTÄMT!

Om du har frågor om registreringen av din ansökan, kontakta Vismas telefonsupport på tel 0771-693 693. Visa mindre

Administrativ handläggare till Överförmyndare i samverkan

Ansök    Maj 31    Borlänge kommun    Kommunhandläggare
Ordning och reda, är det din grej? Vi söker nu en administrativ handläggare som kommer att ha en viktig roll hos oss på Överförmyndare i samverkan. Vi är en obligatorisk kommunal tillsynsmyndighet som rekryterar, utbildar och utövar tillsyn över förmyndare, gode män och förvaltare. Överförmyndare i samverkan består av sex samverkanskommuner, Falun, Borlänge, Ludvika, Smedjebacken, Gagnef och Säter. Genom samverkan har man bildat en gemensam nämnd och över... Visa mer
Ordning och reda, är det din grej?

Vi söker nu en administrativ handläggare som kommer att ha en viktig roll hos oss på Överförmyndare i samverkan. Vi är en obligatorisk kommunal tillsynsmyndighet som rekryterar, utbildar och utövar tillsyn över förmyndare, gode män och förvaltare. Överförmyndare i samverkan består av sex samverkanskommuner, Falun, Borlänge, Ludvika, Smedjebacken, Gagnef och Säter. Genom samverkan har man bildat en gemensam nämnd och överförmyndarorganisation med kontor beläget i Borlänge.

Vi är ett härligt gäng som består av 11 medarbetare, varav åtta handläggare, en jurist och en överförmyndarchef som gärna välkomnar dig till vårt team!

Vi ser det som en självklarhet att du följer vår värdegrund, den lyder:
- Jag finns här för Borlängebon
- Jag gillar utmaningar
- Jag möter varje människa med öppenhet

ARBETSUPPGIFTER
Som administrativ handläggare hos oss ser du till att myndigheten har en fungerande ärendeprocess där vi har ett helhetsperspektiv som bidrar till en rättssäker handläggning och myndighetsutövning. Du har en viktig roll och förväntas skapa goda förutsättningar för att arbetet på enheten flyter på smidigt och att det är ordning och reda i akter och arkiv. Utöver detta ingår allt från posthantering, registrering av inkomna handlingar, aktupplägg, fördela ärenden till handläggare till gallring och arkivering. Vidare kommer du bland annat att ta emot besökare, beställa kontorsmaterial och mottagningsattestera fakturor. I rollen ingår även viss handläggning i enlighet med gällande delegationsordning, exempelvis granskning av ställföreträdarnas räkenskaper så som årsräkningar, sluträkningar, förteckningar och i samband med det fatta arvodesbeslut.

Vi står inför en spännande förändringsresa där du kommer att ha en viktig roll. Vi förbereder oss just nu för ett byte av verksamhetssystem som innebär en ökad digitalisering, dina arbetsuppgifter kan därför komma att ändras i takt med att vi nu går från papper och penna till en mer modern verksamhet!

Tjänsten avser en tidsbegränsad anställning under 1 år med möjlighet till förlängning.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig med relevant högskoleutbildning, företrädesvis inom samhällsvetenskap eller ekonomi. Det är en fördel om du har kunskap inom offentlig- och kommunalrätt men det viktigaste är att du har erfarenhet av administrations/sekreterararbete alternativt annan arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer lämplig. Du har god datavana och har förmåga att snabbt sätta dig in i olika verksamhetssystem, med tiden ser vi gärna att du har en central roll kopplat till användningen av våra verksamhetssystem. Då en stor del av arbetet innefattar att tolka och förstå innebörden av en rad olika handlingar som kommer till myndigheten behöver du ha mycket goda kunskaper i svenska, både muntligt och skriftligt. Engelskkunskaper är meriterande.

Du är en lagspelare med god samarbetsförmåga som trivs i en roll där du förväntas ta stort ansvar på enheten. Du är strukturerad och duktig på att prioritera vid hög arbetsbelastning. Hos oss får du möjlighet att påverka och komma med idéer om hur vi kan förbättra och utveckla vår verksamhet. Ditt driv och din initiativförmåga är något vi uppskattar och värdesätter!

ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Borlänge kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan via länken digitalt och inte på annat sätt.

Välkommen med din ansökan!

ANNONSSÄLJARE OCH KANDIDATFÖRMEDLINGSFÖRETAG UNDANBEDES VÄNLIGT OCH BESTÄMT!

Om du har frågor om registreringen av din ansökan, kontakta Vismas telefonsupport på tel 0771-693 693. Visa mindre

Administrativ handläggare till Försörjningsstöd- och rehabiliteringsenheten

Ansök    Jun 4    Borlänge kommun    Kommunhandläggare
Individ- och familjeomsorgen kommer att göra en förändring som kommer att påverka hela organisationen. Försörjningsstöds- och rehabiliteringsenheten kommer i och med detta att behöva nya medarbetare som vill arbeta med ekonomiskt bistånd, försörjningsstöd. Att arbeta hos oss på FÖRE innebär att du möter olika personer i många olika situationer. Vårt övergripande mål är att hjälpa människor till egen försörjning och allt det arbete vi utför gör vi för Borl... Visa mer
Individ- och familjeomsorgen kommer att göra en förändring som kommer att påverka hela organisationen. Försörjningsstöds- och rehabiliteringsenheten kommer i och med detta att behöva nya medarbetare som vill arbeta med ekonomiskt bistånd, försörjningsstöd.

Att arbeta hos oss på FÖRE innebär att du möter olika personer i många olika situationer. Vårt övergripande mål är att hjälpa människor till egen försörjning och allt det arbete vi utför gör vi för Borlängeborna.

Vi har en bra gemenskap och tycker om att ha roligt tillsammans, vilket är en styrka. Vår goda stämning är den del av vad som väntar dig när du kommer till oss. Du får ett personligt introduktionsprogram och tillgång till fadder.

Självklart lockar vår värdegrund dig!
- Jag finns här för Borlängebon
- Jag gillar utmaningar
- Jag möter varje människa med öppenhet

ARBETSUPPGIFTER
Just nu söker vi en ekonomihandläggare som kan börja snarast.

Dina arbetsuppgifter består av att utreda hushållens ekonomi och fatta beslut om ekonomiskt bistånd, arbetet innebär löpande ärendehantering via verksamhetssystem. Du har kontakter med klienter och samarbetspartners via telefon eller fysiska besök. I arbetsuppgifterna ingår även administrativa arbetsuppgifter. Du har ett nära samarbete med dina kollegor då ni har gemensamt ansvar för ärenden och planering.

KVALIFIKATIONER
Administrativ utbildning är meriterande.

Krav för denna tjänst är:
- grundläggande behörighet till högskola eller universitet
- minst 12 månaders erfarenhet av administrativt eller handläggande arbete under de senaste 5 åren
- goda IT-kunskaper
- goda kunskaper i svenska språket och kan uttrycka dig väl i tal och skrift

Du har personliga egenskaper som innebär att du är systematisk, noggrann och har förmåga att ta initiativ och ansvar i ditt arbete. Du agerar stabilt och förtroendeingivande, även i kontakter med personer som befinner sig i utsatta situationer. Du har lätt för att kommunicera och samarbeta med andra. Du har en god slutledningsförmåga.

ÖVRIGT
För den som erbjuds anställning krävs enligt Lag om registerkontroll from 2001-01-01 utdrag ur Rikspolisstyrelsens belastnings och misstankeregister.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Borlänge kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan via länken digitalt och inte på annat sätt.

Välkommen med din ansökan!

ANNONSSÄLJARE OCH KANDIDATFÖRMEDLINGSFÖRETAG UNDANBEDES VÄNLIGT OCH BESTÄMT!

Om du har frågor om ansökan, kontakta Vismas telefonsupport på tel 0771-693 693. Visa mindre

Överförmyndarhandläggare - välkommen till vårt team!

Ansök    Mar 25    Borlänge kommun    Kommunhandläggare
Överförmyndare i samverkan Falun- Borlängeregionen är en obligatorisk kommunal tillsynsmyndighet vars huvuduppgift är att se till att rättsförluster inte uppstår för dem som av olika anledningar inte kan förvalta sin egendom, föra sin talan och tillvarata sina rättigheter. Detta säkerställer vi genom att vi utreder hjälpbehov, rekryterar och utbildar samt utövar tillsyn över ställföreträdare, förmyndare, gode män och förvaltare. Överförmyndare i samverka... Visa mer
Överförmyndare i samverkan Falun- Borlängeregionen är en obligatorisk kommunal tillsynsmyndighet vars huvuduppgift är att se till att rättsförluster inte uppstår för dem som av olika anledningar inte kan förvalta sin egendom, föra sin talan och tillvarata sina rättigheter. Detta säkerställer vi genom att vi utreder hjälpbehov, rekryterar och utbildar samt utövar tillsyn över ställföreträdare, förmyndare, gode män och förvaltare.

Överförmyndare i samverkan Falun- Borlängeregionen består av sex samverkanskommuner, Falun, Borlänge, Ludvika, Smedjebacken, Gagnef och Säter. Genom samverkan har man bildat en gemensam nämnd och överförmyndarorganisation med kontor i Borlänge. Arbetslaget består av 11 medarbetare, åtta handläggare, en jurist, en administratör, och en överförmyndarchef.

Självklart lockar vår värdegrund dig!
- Jag finns här för Borlängebon
- Jag gillar utmaningar
- Jag möter varje människa med öppenhet

ARBETSUPPGIFTER
Som kvalificerad handläggare hos oss på Överförmyndare i samverkan arbetar du för att säkerställa hög kvalité och rättssäkerhet i verksamheten. Det övergripande syftet med verksamheten är att, utifrån föräldrabalkens bestämmelser säkerställa att huvudmännens ekonomiska och rättsliga angelägenheter sköts på bästa sätt. Dina arbetsuppgifter består av att självständigt handlägga ärenden, utreda hjälpbehov, fatta beslut och utöva tillsyn över ställföreträdare. En central del av tillsynen är att granska ställföreträdarnas ekonomiska förvaltning. Arbetet innebär även att föredra ärenden i nämnd och tingsrätt samt att vara ute i samverkanskommunerna och informera om verksamhetens olika delar.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har jurist-, ekonom eller socionomexamen alternativt annan högskoleexamen som arbetsgivaren bedömer lämplig. Det är en fördel om du har läst familjerätt och/eller har grundläggande kunskaper inom ekonomi/redovisning. Du har tidigare erfarenhet av handläggning/utredning inom kommunal- eller annan offentlig förvaltning. Då arbetet till stor del består av att skriva egna beslut och yttranden samt att föredra ärenden inför nämnd och tingsrätt är det av stor vikt att du kan utrycka dig väl i tal och skrift i det svenska språket. Arbetet innebär även att vara ute i samverkanskommunerna och informera om verksamheten och träffa berörda parter och därför är det bra om du är van vid att hålla presentationer. Du är också en van datoranvändare och kan snabbt sätta dig in i vårt nya verksamhetssystem som vi går över till under hösten vilket skapar förutsättningar för en mer digital myndighetsutövning. Du blir en viktig del i den förändringsresan!

Gällande dina personliga egenskaper söker vi dig som är en ansvarsfull lagspelare med ett serviceinriktat förhållningssätt och du bidrar till att ständigt förbättra verksamheten. Du har god förmåga att samarbeta med kollegor och dela med dig av dina kunskaper och erfarenheter. Du är bekväm med att arbetsuppgifterna kan variera, du har en analytisk förmåga och är van att arbeta självständigt och tar gärna egna initiativ.

ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Borlänge kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan via länken digitalt och inte på annat sätt.

Välkommen med din ansökan!

ANNONSSÄLJARE OCH KANDIDATFÖRMEDLINGSFÖRETAG UNDANBEDES VÄNLIGT OCH BESTÄMT!

Om du har frågor om registreringen av din ansökan, kontakta Vismas telefonsupport på tel 0771-693 693. Visa mindre

Kvalificerad handläggare till Vägledningscentrum

Ansök    Aug 24    Borlänge kommun    Kommunhandläggare
Vägledningscentrum, eller VLC som vi säger, är Vuxenutbildningens enhet för antagning och studie- och yrkesvägledning. Under ett år finns löpande 1600-2000 aktiva elever inom Borlänge kommuns Vuxenutbildning fördelat på olika nivåer och skolformer: Svenska för invandrare (sfi), Grundläggande nivå, Gymnasial nivå, Lärvux och Yrkeshögskola. På Vägledningscentrum handläggs alla digitala ansökningar till Vuxenutbildningen i Borlänge kommun. Administrativa upp... Visa mer
Vägledningscentrum, eller VLC som vi säger, är Vuxenutbildningens enhet för antagning och studie- och yrkesvägledning. Under ett år finns löpande 1600-2000 aktiva elever inom Borlänge kommuns Vuxenutbildning fördelat på olika nivåer och skolformer: Svenska för invandrare (sfi), Grundläggande nivå, Gymnasial nivå, Lärvux och Yrkeshögskola.

På Vägledningscentrum handläggs alla digitala ansökningar till Vuxenutbildningen i Borlänge kommun. Administrativa uppgifter sker kring bland annat ansökningswebb, betyg, nivåtester, kurser samt rapportering till myndigheter och samarbetspartners. Studie- och yrkesvägledning erbjuds av Vägledningscentrum till alla vuxna Borlängebor.

Vi som arbetar på Vägledningscentrum är ett öppet, sammansvetsat och glatt gäng som verkligen vill skapa de bästa förutsättningarna för Borlängebons fortsatta studier och yrkesval. På Vägledningscentrum arbetar tio medarbetare: kvalificerade handläggare, studie- och yrkesvägledare, administratörer samt en enhetschef.

Vi arbetar flexibelt mellan yrkesrollerna och har ett professionellt förhållningssätt mellan varandra och gentemot Borlängebon. Vi är stolta över att ha både en värdegrundsambassadör och en friskvårdsinspiratör, vilket gör att vi aktivt arbetar med personalvård och vår arbetsmiljö.

Vi ser Borlänge kommuns värdegrund som en självklar utgångspunkt i vårt arbete:
- Jag finns här för Borlängebon
- Jag gillar utmaningar
- Jag möter varje människa med öppenhet

ARBETSUPPGIFTER
Då en av våra medarbetare ska vara föräldraledig söker vi nu dig som vill vikariera som kvalificerad handläggare mellan 15 oktober 2020 till 31 december 2021. Som kvalificerad handläggare på Vägledningscentrum kommer du att vara underställd enhetschef. Du kommer att i första hand arbeta med handläggning och antagning till studier. Det huvudsakliga arbetet sker genom vårt digitala elevregistreringssystem Tieto Education och vårt ärendehanteringssystem Artvise. Du granskar och fattar beslut kring inkommande anmälningar/ansökningar till vuxenutbildningens kurser. I arbetet ingår även löpande arbete i elevadministrativa systemet med uppföljning, rättning och registrering. Andra ärenden gällande Borlängebornas frågor om studier hanteras löpande via Artvise. I rollen ingår även utarbetande av relevant statistik till myndigheter samt underlag till rutiner och riktlinjer. Då arbetet varierar över tid så kommer du att ingå i olika permanenta och tillfälliga arbetsgrupper.

Framöver ser vi ett utvecklingsarbete med bl.a. Skype och andra digitala verktyg för att utveckla verksamheten.

Du som kvalificerad handläggare fattar beslut utifrån gällande skollagar och vuxenförordningar. Du kommer även att skapa ett brett kontaktnät inom Borlänge kommun och andra vuxenutbildningar i Dalarna.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har akademisk högskoleutbildning inom samhällsvetenskap, personal- och arbetsliv, ekonomi, juridik eller likvärdig högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer lämplig. Har du läst juridiska kurser ser vi det som meriterande eftersom du i ditt arbete behöver sätta dig in i juridiska lagar och förordningar för vuxenutbildningen. Du behöver ha tidigare arbetslivserfarenhet av handläggning genom till exempel kundtjänst eller administration. Det är meriterande om du har kunskaper i systemet Tieto Education, har tidigare arbetslivserfarenhet från vuxenutbildning eller annan skolverksamhet. Vidare är det önskvärt att du kan använda digitala hjälpmedel då vi arbetar mer och mer digitalt. Du har mycket goda kunskaper i det svenska språket såväl skriftligt som muntligt. Har du ytterligare språkkunskaper ses det som meriterande.

Tjänsten kräver att du är en person som med stor självständighet och noggrannhet tar dig an de olika uppdragen, men även samarbetar väl med andra. I rollen som handläggare har du också en föredragande roll vid olika uppdrag. Det är viktigt att du kan hantera perioder med högre arbetsbelastning och kan arbeta strukturerat med förmågan att planera för god framförhållning.

ÖVRIGT
För den som erbjuds anställning krävs enligt Lag om registerkontroll from 2001-01-01 utdrag ur Rikspolisstyrelsens belastningsregister.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Borlänge kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan via länken digitalt och inte på annat sätt.

Du som kallas på intervju ska medföra vidimerade kopior på examensbevis, tjänstgöringsintyg och om legitimation krävs, även denna.

Välkommen med din ansökan!

ANNONSSÄLJARE OCH KANDIDATFÖRMEDLINGSFÖRETAG UNDANBEDES VÄNLIGT OCH BESTÄMT! Visa mindre

Överförmyndarhandläggare

Överförmyndare i samverkan Falun- Borlängeregionen är en obligatorisk kommunal tillsynsmyndighet. Vårt uppdrag är att se till att rättsförluster inte uppstår för dem som av olika anledningar inte kan förvalta sin egendom, föra sin talan och tillvarata sina rättigheter. Detta säkerställer vi genom att vi utreder hjälpbehov, rekryterar och utbildar samt utövar tillsyn över ställföreträdare, förmyndare, gode män och förvaltare. Överförmyndare i samverkan Fa... Visa mer
Överförmyndare i samverkan Falun- Borlängeregionen är en obligatorisk kommunal tillsynsmyndighet. Vårt uppdrag är att se till att rättsförluster inte uppstår för dem som av olika anledningar inte kan förvalta sin egendom, föra sin talan och tillvarata sina rättigheter. Detta säkerställer vi genom att vi utreder hjälpbehov, rekryterar och utbildar samt utövar tillsyn över ställföreträdare, förmyndare, gode män och förvaltare.

Överförmyndare i samverkan Falun- Borlängeregionen består av sex samverkanskommuner, Falun, Borlänge, Ludvika, Smedjebacken, Gagnef och Säter. Genom samverkan har man bildat en gemensam överförmyndarorganisation med kontor i Borlänge beläget vid Tenoren, högskolan dalarna.

Arbetslaget består av 11 medarbetare, åtta handläggare och en jurist som arbetare i team, samt nämndsekreterare och en överförmyndarchef.

Självklart lockar vår värdegrund dig!
- Jag finns här för Borlängebon
- Jag gillar utmaningar
- Jag möter varje människa med öppenhet

ARBETSUPPGIFTER
Som kvalificerad handläggare hos oss på Överförmyndare i samverkan arbetar du för att säkerställa hög kvalité och rättssäkerhet i verksamheten. Det övergripandet syftet med verksamheten är att, utifrån föräldrabalkens bestämmelser, säkerställa att huvudmännens ekonomiska och rättsliga angelägenheter sköts på bästa sätt. Dina arbetsuppgifter består av att självständigt handlägga ärenden, utreda hjälpbehov och utöva tillsyn över ställföreträdare. En central del av tillsynen är att granska ställföreträdarnas ekonomiska förvaltning.

KVALIFIKATIONER
För tjänsten söker vi dig som har relevant högskoleutbildning med samhällsvetenskaplig inriktning. Ett krav för tjänsten är att du har erfarenhet av kvalificerad handläggning och/eller utredning inom kommunal eller statlig verksamhet. Då arbetet till stor del innefattar att lämna egna beslut och yttranden samt att föredra ärenden inför nämnd och tingsrätt är det av stor vikt att du kan uttrycka dig mycket väl i tal och skrift i det svenska språket. Det är meriterande om du har goda kunskaper i engelska. Det är önskvärt om du har erfarenhet av att hålla i presentationer och att utbilda personer eftersom vår verksamhet både utbildar och håller i föredrag internt och ute i olika verksamheter. Har du grundläggande kunskaper i redovisning och ekonomi ses det som meriterande eftersom en del av arbetet innebär att granska ställföreträdarnas ekonomiska förvaltning även kunskaper i familjejuridik är meriterande.

Resor i tjänsten förekommer och vi ser gärna att du har B-körkort.

Gällande dina personliga egenskaper söker vi dig som är en ansvarsfull lagspelare med ett serviceinriktat förhållningssätt och du bidrar till att ständigt förbättra verksamheten. Du har en god förmåga att samarbeta med kollegor och dela med dig av dina kunskaper och erfarenheter. Du är bekväm med att arbetsuppgifterna varierar både i mängd och karaktär. Vi vill även att du har en analytisk förmåga och är van att arbeta självständigt och ta egna initiativ.

ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Borlänge kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan via länken digitalt och inte på annat sätt.

Välkommen med din ansökan!

ANNONSSÄLJARE OCH KANDIDATFÖRMEDLINGSFÖRETAG UNDANBEDES VÄNLIGT OCH BESTÄMT!

Om du har frågor om registreringen av din ansökan, kontakta Vismas telefonsupport på tel 0771-693 693. Visa mindre

Handläggare Bostadsanpassningsbidrag

Ansök    Jul 17    Borlänge kommun    Kommunhandläggare
Borlänge är en ort i ständig utveckling, här händer det mycket både i kommunen som organisation och i Borlänge som ort. I Borlänge bor det ca 50.000 invånare och här arbetar närmare 26.000, varav ca 5.000 inom kommunen. Vi sätter Borlängebons behov i fokus. Vi vill med glädje ge det bästa bemötandet och med vår lust och kreativitet skapa möjligheter för Borlängeborna att leva sitt liv som de själva önskar. Självklart lockar vår värdegrund dig! - Jag fin... Visa mer
Borlänge är en ort i ständig utveckling, här händer det mycket både i kommunen som organisation och i Borlänge som ort. I Borlänge bor det ca 50.000 invånare och här arbetar närmare 26.000, varav ca 5.000 inom kommunen. Vi sätter Borlängebons behov i fokus. Vi vill med glädje ge det bästa bemötandet och med vår lust och kreativitet skapa möjligheter för Borlängeborna att leva sitt liv som de själva önskar.

Självklart lockar vår värdegrund dig!
- Jag finns här för Borlängebon
- Jag gillar utmaningar
- Jag möter varje människa med öppenhet

ARBETSUPPGIFTER
Enheten för bostadsanpassningsbidrag består av två medarbetare som är direkt underställd verksamhetschef inom verksamheten för biståndshandläggning. Hela verksamheten består av ett 40-tal medarbetare. Verksamheten ansvarar för myndighetsutövning/ bostadsanpassningshandläggare och biståndshandläggning för Borlängebor med olika former av funktionsnedsättning. Verksamheten är lagstyrd och inom bostadsanpassning arbetar vi utifrån Lag om bostadsanpassningsbidrag. Kärnan i verksamheten är att utreda enskilda Borlängebors behov av och rätt till stöd och hjälp från kommunen. Mål inom verksamheten är en skyndsam, kvalitets- och rättssäker handläggning. Dokumentation sker i verksamhetssystemet Castor.

Ditt uppdrag som handläggare är att med Borlängebon i centrum informera, vägleda och ta emot ansökan, utreda, göra individuella bedömningar och fatta beslut om bidrag enligt lag om bostadsanpassningsbidrag. Du kommer att behöva sätta dig in i andra lagar som påverkar rätten till bostadsanpassningsbidrag. Du fattar beslut i enlighet med gällande delegationsordnings samt förbereder och redogör för ärenden inför beslut i omsorgsnämnden. Arbetet är omväxlande i sin svårighetsgrad och varierar mellan självständigt arbete och arbete tillsammans med kolleger och andra berörda parter. Samarbete med andra tjänstemän, entreprenörer, fastighetsägare samt andra myndigheter och huvudmän tillhör också de vardagliga arbetsuppgifterna. Som handläggare är du serviceinriktad och har ett professionellt bemötande som stämmer överens med Borlänge kommuns värdegrund. Du arbetar också med kontinuerliga kvalitetsförbättringar utifrån verksamhetens kvalitetsledningssystem. I uppdraget ingår även att bevaka rättsutvecklingen, bevaka marknaden både avseende produkter för ordinär bostadsanpassning och hjälpmedelsprodukter i länet.

Verksamheten gillar att ligga i framkant och vara med där det händer. Vi satsar på kompetensutveckling och handledning för våra medarbetare. Verksamhetens värdegrundsarbete är ständigt aktivt och i verksamheten finns det flera värdegrundsambassadörer men också friskvårdsinspiratörer.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som är utbildad till arbetsterapeut, fysioterapeut eller har liknande utbildning alternativt har en byggnadsteknisk eller juridisk utbildning. Tidigare erfarenhet av myndighetsutövning, goda kunskaper gällande lagar som BAB, FL och plan- och bygglagen samt goda kunskaper inom hjälpmedelssortiment ses som meriterande. Vidare önskar vi att du van vid att hålla samtal enskilt så väl som i grupp och du gillar att driva utvecklingsfrågor och att driva processer framåt.

Du ska vara stresstålig samt service- och utvecklingsorienterad samt ha en god förmåga att strukturera ditt arbete och vara en god pedagog. Ett analytiskt tänkande och en god beslutsförmåga är andra viktiga egenskaper i rollen som handläggare. Du har ett genuint intresse för att hjälpa andra och anstränger dig för att leverera lösningar. Då verksamheten bedriver sitt eget utvecklings- och förbättringsarbete ser vi att du är målmedveten och lösningsfokuserad.

Det är viktigt att du har ett öppet och socialt förhållningssätt för att kunna samarbeta och samverka intern så väl som externt. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Tjänsten förutsätter att du har mycket goda kunskaper i det svenska språket i tal så väl som i skrift, då dokumentation samt kontakt med enskilda och myndigheter ingår i det dagliga arbetet. Resor i tjänsten förekommer. B-körkort är ett därför ett krav.



ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Borlänge kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan via länken digitalt och inte på annat sätt.

Välkommen med din ansökan!

ANNONSSÄLJARE OCH KANDIDATFÖRMEDLINGSFÖRETAG UNDANBEDES VÄNLIGT OCH BESTÄMT!

Om du har frågor om registreringen av din ansökan, kontakta Vismas telefonsupport på tel 0771-693 693. Visa mindre

Vi saknar vår tionde medarbetare, är det du?

Vägledningscentrum är en antagnings- och vägledningsenhet, som ser till att vuxna Borlängebor får studie- och yrkesvägledning och möjlighet till relevanta studier. Vi informerar om all vuxenutbildning som bedrivs av Borlänge kommun. Vägledningscentrum arbetar mycket med utveckling och kvalitetsarbete i samarbete med externa och interna aktörer. Detta sker både i projektform och regelbundet inom verksamheten. Vi som arbetar på Vägledningscentrum är ett öp... Visa mer
Vägledningscentrum är en antagnings- och vägledningsenhet, som ser till att vuxna Borlängebor får studie- och yrkesvägledning och möjlighet till relevanta studier. Vi informerar om all vuxenutbildning som bedrivs av Borlänge kommun. Vägledningscentrum arbetar mycket med utveckling och kvalitetsarbete i samarbete med externa och interna aktörer. Detta sker både i projektform och regelbundet inom verksamheten.

Vi som arbetar på Vägledningscentrum är ett öppet, sammansvetsat och glatt gäng som verkligen vill skapa de bästa förutsättningarna för Borlängebon i sin resa mot studier. På Vägledningscentrum arbetar nio medarbetare: kvalificerade handläggare, studievägledare, skoladministratör, projektledare och en enhetschef. Vi arbetar flexibelt mellan yrkesrollerna och har ett professionellt förhållningssätt till varandra och gentemot Borlängebon.

Vi är stolta över att ha både en värdegrundsambassadör och en friskvårdsinspiratör, vilket gör att vi aktivt arbetar med arbetsmiljö, personalvård och värdegrunden.

Självklart lockar vår värdegrund dig!
- Jag finns här för borlängebon
- Jag gillar utmaningar
- Jag möter varje människa med öppenhet



ARBETSUPPGIFTER
Som kvalificerad handläggare kommer du att i första hand arbeta med handläggning av ansökningar till vuxenutbildningens olika utbildningar. I det uppdraget ingår att administrera förloppet från sökbar kurs tills Borlängebon är antagen till utbildning. Det huvudsakliga arbetet sker genom vårt digitala elevadministrationssystem Tieto Education. Du granskar inkommande anmälningar/ansökningar till våra kurser inom Vuxenutbildningen. Kontakten med Borlängebon sker genom vårt digitala ärendehanteringssystem Artvise. I rollen ingår t.ex. viss myndighetsrapportering, utbilda externa/interna aktörer och framtagande av relevant statistik. Då arbetet varierar över tid så kommer du att ingå i olika permanenta och tillfälliga arbetsgrupper där du även kan inneha en föredragande roll. Framöver ser vi ett utvecklingsarbete med bl.a. Skype och andra digitala verktyg för att utveckla verksamheten.

Du som kvalificerad handläggare fattar beslut utifrån gällande delegationsordning, skollag och förordningar som gäller vuxenutbildning.

Du kommer ingå i handläggargruppen om fyra medarbetare, vi arbetar flexibelt och stöttar varandra i vårt dagliga arbete.

Besök gärna vår hemsida för mer information om vår verksamhet www.borlange.se/vux





KVALIFIKATIONER
Krav för tjänsten

• Akademisk utbildning (minst 180 hp): För tjänsten krävs att man ska kunna analysera/tolka lagar och förordningar, men även ha en förståelse för organisationers strukturer och vikten av kommunikation. Att man har en förmåga att strukturera en stor mängd information och dra relevanta slutsatser därav. Förstå vikten av systematiskt kvalitetsarbete och skapande av nytta för medborgaren. Förmåga att utarbeta rapporter som kan ligga till grund för beslut på nämndnivå.
• Mycket bra skriftliga och språkliga kunskaper i det svenska språket.
• Bra skriftliga och språkliga kunskaper i det engelska språket.

Meriterande för tjänsten

• Juridikkunskaper, att kunna sätta sig in i relevanta juridiska texter för vuxenutbildningen (lagar/förordningar/författningar).
• Kunskaper i systemet Tieto Education
• Tidigare arbete inom vuxenutbildningen eller annan skolverksamhet
• Erfarenhet av arbete med digitala hjälpmedel t.ex. Office365, Skype, SharePoint.

Personliga egenskaper
Tjänsten kräver att du är en person som med stor självständighet och noggrannhet tar dig an de olika uppdragen, men även samarbetar väl med andra. Det är viktigt att du kan hantera perioder med högre arbetsbelastning och kan arbeta strukturerat med förmågan att planera för god framförhållning.





ÖVRIGT
För den som erbjuds anställning krävs enligt Lag om registerkontroll from 2001-01-01 utdrag ur Rikspolisstyrelsens belastningsregister.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Borlänge kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan via länken digitalt och inte på annat sätt.

Du som kallas på intervju ska medföra vidimerade kopior på examensbevis, tjänstgöringsintyg och om legitimation krävs, även denna.

Välkommen med din ansökan!

ANNONSSÄLJARE OCH KANDIDATFÖRMEDLINGSFÖRETAG UNDANBEDES VÄNLIGT OCH BESTÄMT! Visa mindre

Överförmyndarhandläggare till rekryteringsteamet

Överförmyndare i samverkan är en obligatorisk kommunal tillsynsmyndighet som rekryterar, utbildar och utövar tillsyn över förmyndare, gode män och förvaltare. Överförmyndare i samverkan består av sex samverkanskommuner, Falun, Borlänge, Ludvika, Smedjebacken, Gagnef och Säter. Genom samverkan har man bildat en gemensam överförmyndarorganisation med kontor i Borlänge beläget vid Tenoren, högskolan dalarna. Arbetslaget består av elva personer, åtta handlägga... Visa mer
Överförmyndare i samverkan är en obligatorisk kommunal tillsynsmyndighet som rekryterar, utbildar och utövar tillsyn över förmyndare, gode män och förvaltare. Överförmyndare i samverkan består av sex samverkanskommuner, Falun, Borlänge, Ludvika, Smedjebacken, Gagnef och Säter. Genom samverkan har man bildat en gemensam överförmyndarorganisation med kontor i Borlänge beläget vid Tenoren, högskolan dalarna. Arbetslaget består av elva personer, åtta handläggare, en samordnare, en administratör, och en enhetschef. Vi arbetar i fyra team. Då en av våra handläggare går hem på föräldraledighet i höst söker vi nu en handläggare till rekryterings och utbildningsteamet.

ARBETSUPPGIFTER
I din roll som handläggare i rekryteringsteamet kommer huvudfokus initialt ligga på att vara med och utveckla vår rekryteringsprocess så att vi bättre kan svara upp till behovet av att hitta fler ställföreträdare. Att vara god man och förvaltare är ett lagreglerat frivilliguppdrag vars uppdrag är att ta tillvara en persons juridiska och ekonomiska rättigheter.
Förutom att rekrytera ställföreträdare består dina arbetsuppgifter av att självständigt handlägga ärenden, överklaga beslut, granska avtal och skriva rättsutredningar, granska redovisningshandlingar mm. Att vara ute i samverkanskommunerna och informera om verksamheten och samarbete med andra aktörer kan även ingå i tjänsten.


KVALIFIKATIONER
Du är socionom, beteendevetare, statsvetare eller jurist. Det är meriterande om du har arbetat som handläggare hos annan myndighet.

Som person är du ansvarsfull lagspelare med ett serviceinriktat förhållningssätt. Du har en analytisk förmåga och är van att arbeta självständigt och ta initiativ. Du har lätt för att ta kontakter, skapa och behålla förtroendefulla relationer både inom samverkanskommunerna och med intressenter utanför. Då arbetet innebär att du har kontakt med många människor är du utåtriktad och har lätt för att uttrycka dig i tal och skrift. Det krävs vidare en god förmåga att samarbeta med kollegor och dela med dig av dina kunskaper. Eftersom arbetsuppgifterna är mycket varierande krävs att du är prestigelös och kan tänka dig stor variation i ditt arbete och kunna bidra till att ständigt förbättra verksamheten. Har du intresse och fallenhet för digitala arbetssätt är det ett plus för den fortsatta utvecklingen av verksamheten.


ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Borlänge kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan via länken digitalt och inte på annat sätt.

Välkommen med din ansökan!

ANNONSSÄLJARE OCH KANDIDATFÖRMEDLINGSFÖRETAG UNDANBEDES VÄNLIGT OCH BESTÄMT!

Om du har frågor om ansökan, kontakta Vismas telefonsupport på tel 0771-693 693. Visa mindre